19 augusti 2006

Utmaning

Jaha. Nu har jag blivit utmanad också... av Bokmoster, en blog med ett namn som är förvillande lik min. Så det här inlägget följer inte riktigt det vanliga Bokmonstret-mönstret.

1) En bok som förändrade ditt liv?
Det är svårt att peka på en enda bok, men C S Lewis böcker om Narnia, tillsammans med en massa folksagor är förmodligen skyldiga till att allt jag skriver envisas med att bli någon form av fantasy.
2) En bok du läst mer än en gång?
Det finns väldigt många böcker jag har läst mer än en gång. För att nämna några: Jane Austen -Stolthet och fördom, D W Jones - Hundstjärnan, Trollkarlens slott, Ringen-trilogin och Narnia-böckerna förstås, Ursula Le Guins Övärlden-böcker (åtminstone de första fyra)... och ungefär hundra till eller så.
3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Tao Te Ching.
4) En bok som fick dig att skratta?
Första gången man läste Liftarens guide till galaxen ledde det till kramp vill jag minnas. D W Jones är för det mesta hysteriskt kul också.
5) En bok som fick dig att gråta?
Jag är en lipsill och gråter ofta när böcker är sorgliga eller bara för lyckliga. Pinsamt nog är den första jag spontant kommer på sista delen i G G Kays trilogi Fionavars vävnad, som jag tyckte var jättebra första gången jag läste den för typ hundra år sedan, innan jag insett vilket schablonartat plagiathopkok den är.
6) En bok du önskar hade skrivits?
Boken som ska göra mig till nästa J K Rowling, förstås! ;-)
7) En bok som inte borde skrivits?
Spontant tänker jag på - Bibeln. Onekligen en bok som ställt till med mycket elände.
8) En bok du just nu läser?
Germania av Tacitus. Men jag funderar på att börja på Barbara Ehrenreichs Barskrapad eller Per Jorners Efter lägereldarna.
9) En bok du tänkt läsa?
Vi bortser från Listan. Den är för lång. Vi tar Högen istället: Barskrapad och Efter lägereldarna, som jag nämnde ovan. John Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda. J R R Tolkiens Konungens återkomst. Arrianos' Alexander den Store. Förhoppningsvis får jag snart ett recensionsex av en ny bok från Wela förlag också.
10) Skicka vidare till fem andra bloggare:
Jo men tjena. De kommer att älska det här ;)
Vildvittra/13. Du är vad du läser. En författares dagliga dos av ångest. vitter. Och sist men inte minst Månskensdans. Ni är härmed utmanade. Förlåt.

10 kommentarer:

Hans Persson sa...

Den där har jag faktiskt redan gjort. ;-)

Andrea sa...

Äsch, då ;)

Anonym sa...

Liksom jag, bara att följa Hans länk.

//JJ

Andrea sa...

Haha, jag var säker på att du skulle blåvägra, Johan!

Ghosthand sa...

Jag har gjort det, men orkade inte skicka vidare ...

Anonym sa...

/me har gjort. :)

vitter sa...

Aha, en utmaning! Den måste ju antas! :)

Fast jag tror inte jag kommer lyckas skicka vidare den jag heller...

Erika sa...

Hej! Intressant att du också valde Bibeln på bok som inte borde skrivits, precis som jag... För visst har den bara fört elände med sig.

Anonym sa...

Nej, den har inte bara fört elände med sig. Den som inte ser den utveckling kristendomen faktiskt har haft även i goda saker är gravt historielös.

//JJ, ateist

Anonym sa...

Men vilken är den mest förvirrade roman om en Teveombudsman, en Guru och en Tore som finns utlagd till hälften på en blogg?
http://teveombudsmannen.blogg.se
(det där sista var en hint)