25 mars 2006

Schakt

Det är tydligen inne med skräcklitteratur i Sverige just nu. Sedan John Ajvide Lindqvist kom med sin uppmärksammade debut Låt den rätte komma in och därefter den ännu mer uppmärksammade Hanteringen av odöda duggar artiklarna om svensk, nyskriven skräck ganska så tätt i dagspressen.

Så därför rider jag på vågen och tipsar om novellantologin Schakt. Schakt är ett projekt som drivs av Kent Björnsson med flera, och målsättningen verkar för närvarande vara att ge ut två antologier om året. Schakt 1: Mytiska maskiner och andra mardrömmar kom ut i höstas, och nyligen kom del två, med undertiteln Skrämmande skogar och andra osunda platser. Del tre kommer att heta Kosmiskt kaos och andra katastrofer och beräknas komma till hösten.

Novellerna är av varierande längd, över lag hög kvalitet och i de flesta fall nyskrivna och av svenska författare. Många av författarna är okända för en större publik, vilket gör att Schakt att stora chanser att bli ett medium för begåvade författare på väg uppåt. Novellerna är också ganska olika, vilket jag tycker om. Det kan vara bloddrypande skräck, skräck som anspelar på mystik och magi, romantisk skräck och skräck som inte alls är övernaturlig utan bara obehaglig. Långa noveller blandas med korta, och allt är mycket tilltalande förpackat i ett litet kvadratiskt format med snygg layout.

Schakt är en trevligt otrevlig bekantskap för dig som är intesserad av eller nyfiken på skräck. Man kan köpa antologierna genom hemsidan eller på sf-bokhandeln.

Jag har tidigare recenserat Schakt här och här. Där står det mer om de olika novellerna som ingår.

3 kommentarer:

Hans Persson sa...

Jag håller med om att Schakt är trevlig, och som en extra bonus är den ovanligt snyggt producerad.

Jag har bara läst Låt den rätte komma in än, men den gav definitivt mersmak så jag kommer att skaffa även Hanteringen av odöda vid tillfälle.

När du nu skriver om skräck på svenska; du har väl inte missat Aleph Bokförlag? Bokutgivningen består av både romaner och antologier, där de senare oftast innehåller en blandning av gamla klassiska författare och nya svenska författare. Förutom det publicerar man också tidskriften Minotauren som innehåller en blandning av noveller och artiklar om skräck och fantasy. Rekommenderas varmt!

Andrea sa...

Självklart prenumerar jag på Minotauren! :D

Robert Andersson sa...

Jag gillar också schakt. Hoppas att han har möjlighet att fortsätta. I senaste "numret" tyckte jag precis som du att "Furorna" var bäst... Men med förra antologin hade jag väl inte riktigt samma åsikter som dig.