22 januari 2006

Bröderna Karamazov

När jag ändå är inne på ryska 1800-talsförfattare, så kan jag lika gärna ta upp Fjodor Dostojevskij och hans Bröderna Karamazov med en gång.

Det var faktiskt min kompis Johanna som tvingade mig att läsa den här boken. "Den är så bra!" utbrast hon och började sedan gå in på hur fantastiska personporträtten och miljöerna var.

Hon hade rätt. Denna omfångsrika berättelse är en kriminalhistoria, men först och främst en djupdykning i karaktärsstudier. Naturligtvis är persongalleriet omfattande - listan på "de viktigaste personerna" omfattar 48 namn - men de flesta av dessa är bipersoner. Det är de tre bröderna Karamazov som står i centrum: den levnadsglade partyprissen Dmitrij, cyniske grubblaren Ivan och den begåvade och aningens präktige lillebrorsan Aljosja, alla söner till gamle Fjodor Pavlovitj, en snål kvinnojägare som sitter säkert i sitt hus - tror han. Här finns filosofiska utläggningar och religiösa grubblerier blandat med sorg, desperation, familjehemligheter och annat intressant. Och det är inte alls så svårtillgängligt som man lite fördomsfullt kan tro.

Min favorit var Ivan. Johannas favorit var Dmitrij. Vem blir din?

1 kommentar:

elin sa...

Kapten Snjegirjov blev min favorit! Helt såld i boken, riktigt välskriven.