08 januari 2006

Mannen från Barnsdale

Mannen från Barnsdale är en populärhistorisk bok, och min första kontakt med historikern och författaren Dick Harrison, som sedemera blivit rätt känd och skrivit böcker om bl a digerdöden (Stora döden) och de svenska korstågen (Gud vill det!). Jag ramlade över boken ifråga i charmiga Partille Bokhandel, och fastnade genast för underrubriken Historien om Robin Hood och hans legend - och omslaget med gamle filmhjälten Errol Flynn med vällagda lockar och pilbågen i högsta hugg. Oemotståndligt!

Harrison är en underhållande berättare, som inte bara ger en ordentlig genomgång av mytbildningen och gestalterna kring Robin Hood, utan också möjliga historiska bakgrunder till berättelserna om stråtrövaren i Sherwoodskogen. Han går igenom hur legenden om Robin Hood levt vidare under romantiken och in i vår tid, och toppar det hela med analyser av ett antal Robin Hood-filmer, däribland Robin Hoods äventyr från 1938 med nämnde Errol Flynn, Robin Hood: Prince of Thieves från 1991 med Kevin Costner, Mel Brooks parodi Robin Hood: Men in Tights (1993) och, som grädde på moset, Disneys tecknade Robin Hood-film från 1973. De här filmanalyserna är helt underbara och bokens höjdpunkt, men även den historiska genomgången är intressant, lättfattlig och engagerande.

Jag måste nog läsa om den här boken snart.

5 kommentarer:

Nina sa...

Woho :) Jag fick Gud vill det! i julklapp, måste ta och läsa den någon gång... Så jobbigt med böcker som inte är i pocketformat bara, orkar inte bära med mig på tåget och så :/

Hans Persson sa...

Jag har inte läst just den där, men jag gillar de böcker av Dick Harrison har jag läst (Stora döden och Jarlens sekel).

Jag har inte varit medveten om hans böcker lika länge, men han har nog seglat upp bland mina favorithistoriker. Först på den listan ligger dock Mats G. Larsson som skrivit ett helt gäng böcker om vikingatiden och århundradena därikring. Rekommenderas!

vitter sa...

Wow, det där lät ju som en riktigt intressant och putslustig bok! Måste skrivas upp på listan... :)

Anonym sa...

Jag diggar Dick stenhårt. Har på senare tid lyssnat på både Mannen från barnsdale och hans debutroman Ofärd. Han läser själv med sin speciella dialekt och lite gammalmodiga sätt. Ascoolt!

Anonym sa...

Håller fullständigt med dig. Harrison skriver lite som han föreläser, även om han är lugnare i bokformat.
Kan även rekomendera hans bok Skapelsens geografi.

/Bokarna