29 januari 2006

Mänsklig krocket

Ibland kan det vara väldigt svårt att beskriva en bok som man har läst för flera år sedan, trots att man läste boken vid flera tillfällen, och tyckte väldigt bra om den. När jag sitter och bläddrar i Mänsklig krocket (Human Croquet) av Kate Atkinson inser jag att det är precis en sådan bok. Jag skulle vilja börja med att beskriva reglerna för den mänskliga krocketen, men jag kommer inte ihåg dem riktigt, jag vet att de finns någonstans i boken, men inte var.

Lite minns jag i alla fall (och nu tar jag hjälp av baksidetexten). Huvudperson och berättare är Isobel Fairfax, dotter till specerihandlaren Gordon, vars förfader otroligt nog var godsägare på 1500-talet. Isobels mor, den vackra och mystikomgärdade Eliza, är försvunnen. Hennes nya styvmor Debbie... tja, hon är väl inte den skarpaste kniven i lådan. Och Isobel själv har ibland lite svårt att hålla isär verkligheterna - dåtid och nutid, gamla mysterier och nya hemligheter.

Kate Atkinson hör till de där författarna som skriver torrt roliga romaner, med stor underliggande tragik. Mänsklig krocket är som sagt en bok jag tycker väldigt mycket om, även om det är flera år sedan jag läste den. Den är underhållande, hemsk och gripande och underbart fantasieggande.

Och dessutom får man veta hur man spelar mänsklig krocket...

3 kommentarer:

Celi sa...

Tack för en bra blogg! Den har inspirerat mig att starta en egen: celicelia.blogspot.com där jag skriver litegrann om litteratur.

Det här med det relativt nystartade (?) idiomet "kniv/ar i lådan" - hur används det korrekt egentligen... Jag har hört din variant samt "Hon har inte alla knivar i lådan" = Hon är galen! och andra varianter. Är det någon som vet ursprung, användning, m m? Man är ju lite av en språknörd.

Anonym sa...

Hej!
Jättebra sida du har. Jag är mer kakmnster (kanelbullar och muffins) än bokmonster men jag är en flitig bokläsare. Pga dyslexi kan jag ej läsa fort.
Det vore bra om du kunde skicka ett mail om du har tid.
Gillar du bara finlitteratur (typ Jane Austen) eller gillar du populära författare också.
Jag gillar ej "Da Vincikoden", tycker den är väldigt överskattad. Ha det brta.
Vänligen,
Kerstin
min epostadress är lanaturner@spray.se

Andrea sa...

Kul att ni gillar bloggen! Tack :)

celi: "Inte den skarpaste kniven i lådan", "inte alla getter/hästar hemma", "lyset är tänt men ingen är hemma", "hjulet snurrar men hamstern är död" eller varför inte Blackadders variant "The eyes are open, the mouth moves, but Mr Brain is long since departed"...

Kerstin: Jag läser allt möjligt (förutom att jag inte är särskilt förtjust i deckare) men faktum är att ju mer jag läser desto kräsnare blir jag. Men det finns väldigt mycket pretentiös eller "fin" litteratur jag inte alls gillar.