03 december 2005

Blonde

Blonde är Joyce Carol Oates version av Marilyn Monroes liv. Det är inte en biografi, utan en roman byggd på biografiska fakta, vilket författaren själv betonar i sin inledande kommentar. Även om personer i romanen har funnits i verkligheten, är sättet de skildras på Oates egna fantasier, liksom många dikter, platser och enskilda händelser.

Oates har en flödande intensiv prosa, vacker och brutal på samma gång. Det här är ingen lycklig roman, det inser man från första början. Marilyn Monroe har ett tragisk skimmer omkring sig, och Oates gör ingenting för att ändra på den bilden, utan förstärker den snarare, vilket inte stör mig det minsta. Som läsare sugs man in i Monroes verklighet, hela vägen mot det oundvikliga slutet. Att boken är en rätt rejäl tegelsten märker man inte när man läser den.

Blonde var en av förra årets största läsupplevelser, kanske rentav en av de största läsupplevelser jag har haft i mitt liv (och jag har läst mycket). Ännu en bok som faller in i den kategorin ska jag presentera imorgon.

1 kommentar:

Hans Persson sa...

Jag läste Våld: en kärlekshistoria av Joyce Carol Oates nyligen (efter något omnämnande i TV) och blev positivt överraskad, så jag måste se till att läsa mer av henne framöver. Jag har köpt Mitt i livet men inte hunnit börja på den än.