02 december 2005

Mörkrets vänstra hand

Från världskrigsrealism till science fiction: Idag vill jag tipsa om könsrollsklassikern Mörkrets vänstra hand, eller The Left Hand of Darkness av Ursula K. Le Guin. Le Guin är något av en husgud (eller snarare husgudinna) för mig, en gränsöverskridande författare som förutom sf har skrivit fantasy, poesi, realism och översatt bl a Tao Te Ching till engelska.

The Left Hand of Darkness utspelar sig på istidsplaneten Gethen, eller Vinter, där etnologen Genly Ai befinner sig på den interplanetära, FN-liknande organisationen Ekumenens uppdrag. För Genly är Gethens invånare mycket främmande. De är nämligen androgyna. Större delen av sitt liv lever de som könlösa, vare sig män eller kvinnor, utan helt enkelt människor, utan sexuella frustrationer och förbindelser. De har istället sexuellt aktiva perioder, kemmer, när de kan bli antingen män eller kvinnor, för att sedan återgå till sitt könlösa tillstånd när perioden är över. Det är om Genlys försök att förstå såväl det politiska maktspelet som hela denna främmande kultur boken handlar, hur han måste riva sina egna barriärer och pröva sina egna fördomar.

Le Guin är en oerhört konsekvent författare. Där en annan författare nöjt sig med att förklara de rent biologiska sidorna av getheniernas fortplantningscykel, inser Le Guin att något sådant måste påverka hela samhället. Könsroller finns inte. Sexuellt förtryck finns inte, eller är i alla fall mycket begränsat. There is no myth of Oedipus on Winter, skriver Le Guin. På varje punkt där sex eller könsroller genomsyrar vårt eget samhälle, där skiljer sig Gethen från oss, för de allra, allra flesta av oss jordmänniskor lever som sexuella varelser av ett bestämt kön hela tiden, dygnet runt, medan gethenierna bara är sexuella ibland, under en begränsad period, avskilt från resten av samhället. Religionen ser helt annorlunda ut, maktspelet blir annorlunda. Och - något som är av fundamental betydelse för Genly - han, som mänsklig man, är den som är avvikande, som ses som onaturlig, the pervert.

Förutom den speciella sexualiteten finns ännu en mycket dominant faktor på Gethen - isen. Vintern har hela världen i sitt grepp, värmeperioderna är korta, växtlighet och djurliv anpassat därefter, liksom arkitektur, vägar, fordon, mat osv. Också här visar Le Guin prov på sin konsekvens.

Le Guin är en språkets mästare. Hon har ett mycket avvägt sätt att skriva, med exakta formuleringar, en vacker, avskalad enkelhet och ett lugnt flöde (detta är ännu tydligare i hennes senare verk - The Left Hand of Darkness är från 1969). Att hon är mycket influerad av taoism är tydligt. Hon lodar gärna de psykologiska djupen, men det betyder inte att hon inte kan skriva spännande där det behövs.

Så, är du nyfiken på en sf-klassiker, eller bara sugen på ett stycke riktigt bra litteratur med djup, då är det här en bok för dig.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det måste varit något fel på mig när jag läste "Mörkrets vänstra hand" för några år sedan, för jag blev inte ett dugg imponerad... Ska läsa om den någon gång. Jag misstänker att jag var på anti-läshumör och skulle tyckt att vilken bok som helst var tråkig, sådär som man är ibland ;)

Andrea sa...

Testa den på engelska nästa gång :)

Andrea sa...

Kan förresten tillägga att jag inte alls var särskilt imponerad av Hobb första gången jag läste henne (på svenska).

Anonym sa...

Det är rätt många som inte är imponerade av Left Hand of Darkness (den brukar kunna dyka upp som exempel på bok som allmänt anses vara bra som personen som uttalar sig inte gillar), Maria, så det är väl inte så konstigt. Jag gillar den, men jag kan inte påstå att den tillhör mina absoluta favoriter.

//JJ

Anonym sa...

Johan: Men jag _vill_ gilla den ;) Den har liksom alla förutsättningar för att vara en Maria-bok och ändå är den inte det. Ack och ve.

Andrea: Jag var inte heller så imponerad av Hobb. På svenska, dvs. Jag tycker att böckerna är bra, och ibland väldigt bra, men inte fantastiska. Men ska läsa dem på engelska någon gång.

Eva sa...

En vinter som denna kan man verkligen tänka sig planeten Vinter. När jag skottade garageuppfarten i morse så tänkte jag på Le Guins beskrivning av den kalla planeten och hur arkitekturen var anpassad till klimatet. - Behöver jag säga att Mörkrets vänstra hand tillhör mina verkliga favoriter?